Over mij
Ik ben Monique Broekhoff. Een energieke en creatieve adviseur en trainer die graag de handen uit de mouwen steekt. Met een groot inlevingsvermogen, een strategische blik en bestuurlijke sensitiviteit. Geen wonder dat ik van de interactie met de omgeving mijn vak heb gemaakt!
Ruim 20 jaar heb ik als zelfstandig communicatieprofessional gewerkt voor allerlei bedrijven en organisaties. Van brand events tot merkstrategie, en van interne communicatie tot gedragsbeïnvloeding: ik ben in alle disciplines thuis. De afgelopen jaren heb ik mij gespecialiseerd in strategisch omgevingsmanagement, omgevingscommunicatie en verandertrajecten. Daar kan ik al mijn talenten in kwijt en komt mijn brede ervaring goed van pas.
Hoe ik werk
Als adviseur werk ik het liefst nauw samen met medewerkers uit de organisatie zelf. Daar zit immers de inhoudelijke kennis. Wat ik toevoeg is een frisse blik, een nieuw perspectief en mijn eigen ervaring en expertise. Samen komen we tot gedragen oplossingen. Soms met vallen en opstaan, maar altijd met blijvend effect.
Als trainer breng ik mijn inzichten en praktijkervaring met humor en kennis van zaken over. Ook hier ligt de lat hoog: mensen inspireren is mooi, maar ik wil dat deelnemers na afloop van de training écht meer weten en meer kunnen. Daarom is elke training maatwerk en gebaseerd op de problematiek uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
Terugblik
Terugkijkend heb ik altijd de breedte van het communicatievak opgezocht. Dat begon al in 1997, toen ik bij het eerste bureau voor ‘beleveniscommunicatie’ werkte. In 2001 startte ik met Colette Forma bureau Moodies, het moodmaking lab, waarin wij inzichten uit de gedragspsychologie inzetten voor communicatievraagstukken. Van het restylen van zo’n 180 SEAT en Skoda showrooms – een ruimte communiceert immers ook! – via een cultuurveranderingstraject bij Amsterdam RAI, live events voor Flexa Couleur Locale en co-creatiesessies voor Wessanen tot een soap met eigen medewerkers van NS als hoofdrolspelers bij de introductie van de OV-chipkaart. Toen ik zo’n vijftien jaar later via een opdracht voor de nationale politie kennismaakte met strategisch omgevingsmanagement (SOM) bleek mijn rijke ervaring met gedragsverandering en communicatie een waardevolle aanvulling daarop.
Ik volgde modules Mutual Gains Approach aan Harvard/MIT in Boston en verdiepte mij verder in onderhandelingspsychologie en -vaardigheden. Daarnaast deed ik een opleiding Mediation en Veranderpsychologie.
Ruim zeven jaar werkte ik intensief samen met WesselinkVanZijst, de grondleggers van SOM. Ik richtte hun SOM Academie op en begeleide vele complexe omgevingsvraagstukken (natuur, geluid, verkeer, veiligheid, energie, sociale inclusie en zo meer), trainde honderden professionals in de SOM-methodiek en leidde co-trainers daarin op.
Regelmatig namen communicatieadviseurs deel aan die trainingen. Het viel mij op dat zij veel vragen hadden over hun rol en dat ze vaak pas laat worden aangehaakt bij een omgevingsproces. Terwijl als een proces spaak loopt, dat meestal wordt geweten aan ‘de slechte communicatie’. Ook werken communicatieadviseurs vaak met andere modellen en aparte communicatieplannen, zonder een relatie te leggen met het werk van de omgevingsmanager. Zonde, omdat de interactie met de omgeving een heel communicatief proces is, waarin de communicatieadviseur bij uitstek expertise kan inbrengen. Met dit inzicht heb ik SOM-COM ontwikkeld, een methodiek waarin omgevingsmanagement en communicatie samenkomen in één geïntegreerde aanpak.
Tot slot
Ik ben 54 jaar en ben al best wel lang getrouwd met Alwin. Sinds onze twee zoons de deur uit zijn, wonen wij in een oude boerderij op de Veluwe. Lekker buiten met een moestuin, een pluktuin, en heel veel wilde bloemen en onkruid. Zo proberen wij balans te brengen in hard werken en ontspannen. En soms lukt dat ook ☺.