(Ik leerde ooit dat controversiële koppen het goed doen op Linked-in, vandaar…)

Ken je dat? Een gesprek loopt niet lekker en je blijft met een oncomfortabel, verward of zelfs boos gevoel achter. Je kunt je vinger er niet opleggen, maar het voelt zó oneerlijk… Grote kans dat je te maken hebt met indirecte verbale agressie!

In de vakopleiding Omgevingscommunicatie & Stakeholder engagement behandelen we verschillende vormen van agressie en hoe je daarmee om kunt gaan. Voor nu alvast een inkijkje in uitingen van indirecte verbale agressie. Herken ze en laat je niet gek maken!

  • Te dichtbij staan – Dat werkt intimiderend, onbewust zet jij steeds een stap verder naar achteren.
  • Schuldgevoel kweken – In plaats van openlijk over het probleem te praten, laat deze persoon jou je schuldig voelen.
  • Van onderwerp veranderen – Op het moment van confrontatie verandert deze persoon het onderwerp.
  • Gedachten lezen – In plaats van de eigen mening te geven, zegt deze persoon ‘Ik weet wel dat jij denkt dat….’.
  • Martelaar – Deze persoon gebruikt zelfmedelijden en schijnbare hulpeloosheid om moeilijke gesprekken te vermijden. “Laten we maar doen zoals jij zegt, het was een dom idee van mij”.
  • Treiteren – Tikken met een pen, wegkijken, snuiven, zuchten, al die dingen die
  • jou mateloos irriteren.
  • Grapjas – Met humor wordt het probleem kleiner of onbetekenend gemaakt.
  • Ja maren – Deze persoon trekt jou steeds in twijfel. “Ja, maar…”.
  • Generaliseren – De situatie of het gevoel met alles en nog wat verbinden. Gebruikt termen als ‘altijd, nooit, iedereen, niemand’, etc.
  • Slachtoffer – Reageert overstuur of huilt, met als doel jou voor zijn kar te spannen.
  • Gapen – Need I say more?

Ga voor een passieve uiting